You are here

12. CENTR Marketing workshop

03. 02. 2014.

У Љубљани је 5. и 6. децембра 2013. одржан 12. CENTR Marketing workshop, са укупно 32 учесника, међу којима су били представници 19 националних интернет регистара. РНИДС су представљали Данко Јевтовић и Предраг Милићевић. Као и обично, ова редовна маркетинг радионица била је посвећена размени искустава националних регистара у њиховом наступу на тржишту интернет домена. Присутна је појава да многи национални регистри планирају лансирање нових gTLD домена (.vlaanderen, .brussels, .wales, .cymru...), иако су они, на неки начин, конкуренција њиховим постојећим ccTLD доменима.

Белгијанци су 11. јуна лансирали IDN .be и првог месеца регистровали 7000 назива домена, а до децембра укупно 7800 (само 800 назива за следећа 4,5 месеца), што је чест случај код IDN-ова. Холанђани су понудили сервис за надгледање домена, који води рачуна о томе да ли неко у зонском фајлу региструје називе домена који су слични одређеним, кориснику интересантним, појмовима (потенцијални phishing) и обавештава корисника о томе, уз претплату од 5000 EUR годишње. Швеђани су креирали Фејсбук кампању кроз такмичење у предлагању „најлуђих“ назива домена везаних за разне категорије. Све се дешава на сајту кампање, FB служи само за промоцију и гласање, а они са највише гласова добијају награду.

Представник CENTR-а, Wim Degezelle, изнео је врло занимљиве статистичке податке:

  • Пораст броја националних домена је успорен још од 2008. (године кад се .rs домен тек појавио на нету!)
  • У последњих 5 година број gTLD домена расте спорије од броја ccTLD  домена
  • Већи раст бележе ccTLD  домени у источној Европи и регистри средње величине (250К - 1 милион корисника)
  • Постоји јасна корелацији са макро-економским трендовима (финансијска криза 2008.)
  • Повећање броја обрисаних домена је веће од повећања броја новорегистрованих
  • Повећање броја обрисаних домена је веће у ccTLD него у gTLD доменском простору
  • Домен .com остаје један од најјачих домена кад су у питању нове регистрације

Французи су истраживањем дошли до закључка да се њихов национални домен .fr доживљава више као нешто што личи на „поштанску ознаку“, као географски и језички репер. Они сматрају да је важно да се истакне правилан избор домена и то су инкорпорирали у агресивну маркетинг стратегију чији је циљ промена перцепције корисника домена и давање предности .fr домену у односу на све остале. Британци су одлучили да омогуће регистрацију назива националног домена највишег нивоа (.uk) од јуна 2014. године. Тада ће корисници бити у могућности да бирају између .uk, .co.uk, .org.uk и .me.uk доменских простора. Они су током 2013. реализовали опсежну кампању са циљем да .co.uk домен поставе на прво место по релевантности и поузданости за пословање у Великој Британији. Промовисали су и конкретне мале бизнисе, тако што су на сајту кампање представили изабране студије случаја.

Једна од централних тема скупа је била безбедност на нету и како корисницима Интернета скренути пажњу на ту проблематику. С обзиром на то да је велики број националних регистара учествовао у акцији „The European Cyber Security Month“, презентовани су и одређени едукативни материјали. Словенци су за ту прилику креирали три едукативна видео клипа:

Треба истаћи да је, по подацима изнетим на скупу, чак 11 националних регистара, чланица CENTR, имало негативан раст и тиме наставило тренд с почетка 2013. године. Пораст броја националних домена, као и броја новорегистрованих домена уопште, константно пада од 2008. године, што је у корелацији са макро-економским трендовима и финансијском кризом која је почела 2008. године. А управо те године се .rs домен тек појавио на нету, што објашњава његову позицију међу осталим европским националним доменима који су и по пет пута старији од њега и искористили су позитивно економско окружење за свој раст. Притом, .rs домен је чак пуне две године функционисао паралелно са .yu доменом, што је додатно неповољно утицало на његов раст.

ПРЕУЗМИТЕ: Wim Degezelle, CENTR Senior Policy Analyst - Recent growth trends - Analysis and discussion (PDF, 1,82 MB)

ВИШЕ ИНФОРМАЦИЈА: www.centr.org/Market12