You are here

12. CENTR Marketing workshop

03. 02. 2014.

U LJubljani je 5. i 6. decembra 2013. održan 12. CENTR Marketing workshop, sa ukupno 32 učesnika, među kojima su bili predstavnici 19 nacionalnih internet registara. RNIDS su predstavljali Danko Jevtović i Predrag Milićević. Kao i obično, ova redovna marketing radionica bila je posvećena razmeni iskustava nacionalnih registara u njihovom nastupu na tržištu internet domena. Prisutna je pojava da mnogi nacionalni registri planiraju lansiranje novih gTLD domena (.vlaanderen, .brussels, .wales, .cymru...), iako su oni, na neki način, konkurencija njihovim postojećim ccTLD domenima.

Belgijanci su 11. juna lansirali IDN .be i prvog meseca registrovali 7000 naziva domena, a do decembra ukupno 7800 (samo 800 naziva za sledeća 4,5 meseca), što je čest slučaj kod IDN-ova. Holanđani su ponudili servis za nadgledanje domena, koji vodi računa o tome da li neko u zonskom fajlu registruje nazive domena koji su slični određenim, korisniku interesantnim, pojmovima (potencijalni phishing) i obaveštava korisnika o tome, uz pretplatu od 5000 EUR godišnje. Šveđani su kreirali Fejsbuk kampanju kroz takmičenje u predlaganju „najluđih“ naziva domena vezanih za razne kategorije. Sve se dešava na sajtu kampanje, FB služi samo za promociju i glasanje, a oni sa najviše glasova dobijaju nagradu.

Predstavnik CENTR-a, Wim Degezelle, izneo je vrlo zanimljive statističke podatke:

  • Porast broja nacionalnih domena je usporen još od 2008. (godine kad se .rs domen tek pojavio na netu!)
  • U poslednjih 5 godina broj gTLD domena raste sporije od broja ccTLD  domena
  • Veći rast beleže ccTLD  domeni u istočnoj Evropi i registri srednje veličine (250K - 1 milion korisnika)
  • Postoji jasna korelaciji sa makro-ekonomskim trendovima (finansijska kriza 2008.)
  • Povećanje broja obrisanih domena je veće od povećanja broja novoregistrovanih
  • Povećanje broja obrisanih domena je veće u ccTLD nego u gTLD domenskom prostoru
  • Domen .com ostaje jedan od najjačih domena kad su u pitanju nove registracije

Francuzi su istraživanjem došli do zaključka da se njihov nacionalni domen .fr doživljava više kao nešto što liči na „poštansku oznaku“, kao geografski i jezički reper. Oni smatraju da je važno da se istakne pravilan izbor domena i to su inkorporirali u agresivnu marketing strategiju čiji je cilj promena percepcije korisnika domena i davanje prednosti .fr domenu u odnosu na sve ostale. Britanci su odlučili da omoguće registraciju naziva nacionalnog domena najvišeg nivoa (.uk) od juna 2014. godine. Tada će korisnici biti u mogućnosti da biraju između .uk, .co.uk, .org.uk i .me.uk domenskih prostora. Oni su tokom 2013. realizovali opsežnu kampanju sa ciljem da .co.uk domen postave na prvo mesto po relevantnosti i pouzdanosti za poslovanje u Velikoj Britaniji. Promovisali su i konkretne male biznise, tako što su na sajtu kampanje predstavili izabrane studije slučaja.

Jedna od centralnih tema skupa je bila bezbednost na netu i kako korisnicima Interneta skrenuti pažnju na tu problematiku. S obzirom na to da je veliki broj nacionalnih registara učestvovao u akciji „The European Cyber Security Month“, prezentovani su i određeni edukativni materijali. Slovenci su za tu priliku kreirali tri edukativna video klipa:

Treba istaći da je, po podacima iznetim na skupu, čak 11 nacionalnih registara, članica CENTR, imalo negativan rast i time nastavilo trend s početka 2013. godine. Porast broja nacionalnih domena, kao i broja novoregistrovanih domena uopšte, konstantno pada od 2008. godine, što je u korelaciji sa makro-ekonomskim trendovima i finansijskom krizom koja je počela 2008. godine. A upravo te godine se .rs domen tek pojavio na netu, što objašnjava njegovu poziciju među ostalim evropskim nacionalnim domenima koji su i po pet puta stariji od njega i iskoristili su pozitivno ekonomsko okruženje za svoj rast. Pritom, .rs domen je čak pune dve godine funkcionisao paralelno sa .yu domenom, što je dodatno nepovoljno uticalo na njegov rast.

PREUZMITE: Wim Degezelle, CENTR Senior Policy Analyst - Recent growth trends - Analysis and discussion (PDF, 1,82 MB)

VIŠE INFORMACIJA: www.centr.org/Market12