You are here

Nasleđivanje internet identiteta kompanije

21. 04. 2023.

Fondacija „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS) podržala je realizaciju petog Bizit seminara, održanog 19. aprila na Belom dvoru u Beogradu, u organizaciji PC Press-a. Seminar se bavio temom nasleđivanja biznisa, organizacionim, pravnim i moralnim aspektima procesa prenošenja prava upravljanja i prava vlasništva sa osnivača na naslednike.

Nasleđivanje biznisa je sastavni deo životnog ciklusa svakog preduzeća, kao i života svakog vlasnika preduzeća. Oni koji su svoje biznise započeli devedesetih, kada je omogućeno pokretanje privatnih kompanija, polako stižu u godine kada je poželjno da se povuku i dopuste da njihove kompanije uđu u proces vlasničke transformacije.

Pored stručnjaka Instituta „Adižesʺ i privrednika, osnivača domaćih i regionalnih kompanija, koji su izneli svoja iskustva, na seminaru je govorio i Predrag Milićević, rukovodilac Sektora marketinga i komunikacija RNIDS-a, koji je temu nasleđivanja osvetlio iz posebnog ugla.

Govorio je na temu nasleđivanja internet identiteta kompanije. Predavanje je bilo bazirano na istraživanjima koje je RNIDS realizovao krajem 2022. i početkom 2023. godine. Prema rezultatima tog istraživanja, 82,2% domaćih preduzeća koristi veb-sajt, a čak 99,12% preduzeća koristi imejl u zvaničnoj komunikaciji. Međutim, svega 49,2% naših preduzeća ima adresu e-pošte na vlastitom domenu, dok ostala preduzeća za komunikaciju koriste različite besplatne imejl servise. To predstavlja ozbiljan poslovni rizik, jer su svi ti servisi na domenima provajdera – dakle, na tuđim domenima – pa preduzeća lako mogu ostati bez poslovnih imejl adresa, što može biti pogubno po njihovo poslovanje. Pritom, analizom 1.000 domaćih veb-prodavnica, došlo se do podatka da je samo 66% veb-prodavnica zaista na domenu firme koja je vlasnik te prodavnice. Ostale firme svoje poslovanje razvijaju na tuđim domenima.

Kako je internet domen, kroz veb i imejl adresu, bitan element internet identiteta kompanije, Milićević je preporučio da preduzeća za razvoj svog onlajn poslovanja i poslovnu komunikaciju koriste isključivo vlastiti domen, registrovan na firmu. Samo u slučaju kada se domen tretira kao vredan poslovni resurs, što on svakako jeste, kada se ispravno registruje i koristi, kompanija može imati svoj internet identitet, koji se onda može i naslediti.

„Kada vlasnici biznisa razmišljaju o domenu, treba da uzmu u obzir i podatak, takođe dobijen kroz pomenuta istraživanja, da se sajtovi, imejlovi i veb-prodavnice nalaze na .rs domenu u rasponu od 66% do 69%ʺ, zaključio je Milićević i istakao da za to postoje dobri razlozi.